Näkyvyyden saaminen kaavoituksen Facebook-sivulla ei ole helppoa. Monella kaavoitusorganisaation sivulla seuraajia on vähän, julkaisuista tykätään vähän, eikä niitä juurikaan jaeta.
Kuten varmasti moni tietää, Facebookin uutisvirrassa ei näytetä kaikkia julkaisuja. Se, mitä käyttäjä sivullaan näkee, määräytyy algoritmin perusteella. Algoritmi painottaa julkaisujen näkyvyyttä monella eri tavalla: esimerkiksi julkaisujen kiinnostavuutta on mitattu niiden parissa kulutetun ajan perusteella, kertoo Minna Valtari Someco Oy:n blogissa [1]. Tuore uutinen kertoo, että Facebook muuttaa jälleen algoritmiaan, ja nyt ystävien ja perheen julkaisut menevät kaiken edelle [2]. On mahdollista, että sivujen jatkossa on entistä vaikeampi saada julkaisujaan näkyville.
Mainoksilla näkyvyyttä
Rahalla mainostaminen on helppo tapa saada näkyvyyttä Facebookissa. Esimerkiksi asukaskyselyiden markkinoinnissa Facebook-mainoksista on hyötyä, koska kyselylinkkiä voi mainostaa alueellisesti rajatulle kohderyhmälle. Muita rajausmahdollisuuksia ovat ikä, sukupuoli ja kiinnostuksen kohteet.
Käytin Muistojen Nikkilä -kyselyn markkinoinnissa Facebookin ”Lähetä ihmisiä sivustollesi” -mainostyyppiä. Tässä mainostyypissä linkki ohjautuu suoraan kyselyn sivulle. Mainosten hinta vaihtelee tapauskohtaisesti. Tässä tapauksessa sain arviolta 50 vastaajaa kyselyyn noin 100 euron panostuksella. Lisäksi sivumme, Cultural Planning Nikkilä, sai mainosten myötä uusia seuraajia ja myös muut julkaisut saivat hieman enemmän näkyvyyttä.
Demokratian kannalta olisi tietysti toivottavaa, että näkyvyyttä somessa ei tarvitsisi ostaa. Toisaalta, maksammehan me muissakin medioissa näkyvyydestä, kuten kuulutusten julkaisemisesta lehdissä. Sillä on toki eroa, mihin tuo raha päätyy.
Lähteet:
- Minna Valtari, Facebookin uutisvirran algoritmi muuttuu taas, Somecon blogi, 15.6.2015.
- Tekniikka & Talous, Facebook muuttaa algoritmiaan – Arvaatko, mitä näet tulevaisuudessa enemmän?, 30.6.2016