Kaupunkisuunnittelun some-vaikuttajat

Sosiaalisessa mediassa näkyy nyt aikaisempaa enemmän kaupunkisuunnitteluun kantaa ottavia verkkovaikuttajia. Ilmiö näyttää liittyvän sosiaalisen median käytön yleistymiseen Suomessa. Tilastokeskuksen tietojen mukaan nimittäin jo yli puolet suomalaisista käyttää sosiaalista mediaa. Suurin osa näistä on luonut profiilin Facebookiin. Myös Twitterin käyttäjämäärät ovat nousseet merkittävästi viimeisen puolen vuoden aikana.

Esimerkkejä some-vaikuttajista

Facebookissa käynnistyi tänä keväänä Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmä. Ryhmä on julkinen ja tarkoitettu ”kaikille niille, joiden mielestä Helsingin seudulla on aivan liian vähän oikeaa kaupunkia”. Ryhmässä on jo yli 1400 jäsentä.

Niin ikään Facebookissa syntynyt Mu Pori o Kaunis on jo vuoden ikäinen ilmiö. Sen tarkoituksena on pikemminkin kaupunkiin liittyvien kokemusten jakaminen kuin suora vaikuttaminen kaupunkisuunnitteluun.

Kirkkonummelainen Pähkäilijät on oma erillinen nettifoorumi, mutta lukeutuu sosiaalisen median piiriin sekin. Erona esimerkiksi Facebook-ryhmiin on se, että kirjoittajat eivät ole esillä omalla nimellään. Anonymiteetin suojasta kirjoitetut kannanotot ovatkin selvästi rohkeampia. Pähkäilijät ottavat kantaa kaikkeen kaupungin päätöksentekoon liittyviin aiheisiin.

Tuleeko mieleesi muita kaupunkisuunnittelun some-vaikuttajia?

Seuraako kaupunki?

Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmässä eräs jäsen kyseli, välittyvätkö ideat ja ajatukset eteenpäin kaupungin päättäjille ja muille toimijoille. Ryhmää seuraa ainakin osa päättäjistä, mutta muiden toimijoiden läsnäolo jäi epäselväksi.

Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmässä kyseltiin toiminnan vaikuttavuuden perään. Kuva ryhmän Facebook-sivulta 29.8.2013.
Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmässä kyseltiin toiminnan vaikuttavuuden perään. Kuva ryhmän Facebook-sivulta 29.8.2013.

Sosiaalisen median systemaattinen seuraaminen on ilmeisesti vielä Suomen kaupungeissa harvinaista. Tietoviikko (TiVi 23.8.2013) kirjoitti saksalaisesta Heidelbergin kaupungista, joka on ottanut käyttöön sosiaalisen median analytiikkatyökalut. Sovellus skannaa sosiaalisen median julkista dataa mm. Facebookista, Twitteristä ja Flickristä. Ohjelman tarkoituksena on myös selvittää, ovatko kommentit sisällöltään kielteisiä vai myönteisiä.

Onkohan Suomessa jossain kaupungissa käytössä tai suunnitteilla analytiikkatyökalujen käyttöönotto?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *