Käyttäjälle pitäisi olla itsestään selvää, miten netin kautta annettua palautetta käsitellään. Mutta kun ei aina ole. Olen kuullut tapauksista, joissa julkisiin palautesivustoihin on tallentunut hyvinkin luottamuksellisia ja yksityisiä palautteita, joiden ei missään tapauksessa pitäisi näkyä netissä kaikelle kansalle.
Jos näin käy, vika on käyttöliittymässä, jonka kautta palautetta annetaan. Julkinen palautejärjestelmä tulee suunnitella siten, että käyttäjä voi suoraan sivustolta havaita ja päätellä, että palaute tulee julkisesti näkyviin.
Jos kevyemmät konstit eivät auta, käyttäjältä voi pyytää luvan kommentin julkaisemiseen. Alla kolme erilaista esimerkkiä. Raskain vaihtoehto on käyttää alimmaista kyllä/ei-kysymystä pakollisena – tällöin käyttäjä ei missään tapauksessa pääse ohittamaan kysymystä antaessaan palautetta.