Kolme hyvää syytä käyttää sosiaalista mediaa kunta- ja kaupunkisuunnittelussa
- Sosiaalisen median avulla suunnitteluhankkeille saa positiivista näkyvyyttä ja kiinnostusta sekä parhaassa tapauksessa kumppaneita ja toteuttajia.
- Sosiaalista mediaa hyödyntämällä tavoittaa helposti eri ikäisiä kuntalaisia. Some lisää osallistumisen mahdollisuuksia raskaiden ja perinteisten yleisötilaisuuksien ja muun ”virallisen” tiedottamisen rinnalla. Vastoin yleistä harhaluuloa, someviestintä ei lisää kuntalaisten purnausta, vaan vähentää sitä.
- Sosiaalisen median avulla tieto kulkee molempiin suuntiin, eli myös kuntalaisilta suunnittelijoille. Lisäksi se luo organisaatiolle positiivista ja edistyksellistä imagoa.
Aiheuttaako somen käyttö lisätyötä arjen kiireen keskelle? Ei aiheuta. Kuten joku viisas on sanonut: jos ehdit ajatella, ehdit somettaa. Välineet ovat nykyään kaikkien käytettävissä, eikä sosiaalisen median käyttö lisää työmäärää: sisältö on valmiiksi tuotettua, sitä vain täytyy osata jakaa oikealla tavalla. Tehokkaan someviestin laatiminen vie aikaa alle puoli minuuttia. Somevastuun sälyttäminen yhdelle työntekijälle ei ole järkevää, koska silloin aikaa kuluu turhaan sisällöntuottamiseen.
Sosiaalisen median työpajoissa pääsette helposti vauhtiin: työpajassa luodaan yhdessä facebook-sivu, twitter-tili tai instagram-tili, joiden avulla jokainen työntekijä pääsee jakamaan sisältöjään. Mikäli some-kanavat on jo käytössä, keskitymme harjoittelemaan niiden käyttöä ja sisältöjen jakamista käytännössä.
Työpajassa käydään läpi, miten some teknisesti toimii ja mitä kaikkea kannattaa jakaa kussakin kanavassa. Työpajan sisältö räätälöidään organisaation tarpeisiin ja keskitytään valittuihin some-kanaviin.
Ota yhteyttä ja tilaa koulutus!
Hinnat:
Kahden tunnin somestartti 500 € (alv 0 %)
Puolen päivän some haltuun -koulutus 900 € (alv 0%)
Kouluttajat:
Pilvi Nummi, some-tutkija ja kaavoitusarkkitehti, joka tekee väitöskirjatyötä sosiaalisen median käytöstä kaupunkisuunnittelussa ja bloggaa maankäytön suunnitteluun liittyvästä verkko-osallistumisesta.
Jaana Pohjola, someaktiivi ja bloggaaja, joka on mm. perustanut Tuusulan kuntakehityksen sometilit ja useamman blogin. Jaanan omalla blogilla on kuukausittain yli 20 000 lukijaa ja facebook-sivulla seuraajia 11 400.