Instagramin kanssa kaavakävelylle

Miltä kuulostaisi asukkaiden ottamien valokuvien kerääminen suunnittelun pohjatiedoksi?

Marja Nousiainen esittelee blogissaan Instagram-kävelyideaa, jota paikallinen asukasliike on jo käyttänyt Järvenpäässä. Kävelyllä kerätyt kuvat näkyvät Hyvä kasvaa Järvenpäässä -liikkeen nettisivuilla ja kuvagalleria kasvaa edelleen, kun Instagram-kuviin liitetään hashtag #hyväjäke ja #järvenpää.

Kaavakävely on perinteinen tapa jalkautua paikan päälle tutustumaan suunnittelualueeseen yhdessä paikallisten asukkaiden kanssa. Uusi versio siitä voisi olla Instagram-kaavakävely, jonka aikana osallistujat voisivat valokuvin kertoa, mikä alueella on tärkeää tai mitä pitäisi kehittää.

Instagram on ilmainen, valokuvien jakamiseen tarkoitettu älypuhelinsovellus. Sen käyttö on yhtä helppoa kuin esimerkiksi Facebookin. Yritykset ovat jo löytäneet Instan ja joitakin esimerkkejä löytyy myös julkiselta sektorilta. Kaupunkisuunnitteluun Instagram on vasta tuloillaan. Itse olen törmännyt muutamiin kaupunkiympäristöön liittyviin valokuvauskilpailuihin, kuten tänä talvena toteutettu #liketälähiötä ja viime vuotinen #stadifotona -kilpailu, molemmat Helsingin kaupungin toteuttamia.

Helsingin lähiöprojektin toteuttaman kilpailun satoon voi tutustua projektin sivuilla tai  Instagramissa hashtagilla #liketälähiötä. Voittajakuvat olivat esillä myös Kaupunkisuunnittelumessuilla Laiturilla 13.-18.4.2015.

#liketälähiötä valokuvauskilpailun tulokset olivat esillä Laiturilla järjestetyillä kaupunkisuunnittelumessuilla.
#liketälähiötä valokuvauskilpailun tulokset olivat esillä Laiturilla 13.-18.4.2015 järjestetyillä kaupunkisuunnittelumessuilla.

Jos päätät kokeilla, kannattaa valmistautua Instagram-kaavakävelyyn seuraavasti:

  • Luo oma profiili Instagramiin ja opettele sen käyttö, jos et vielä osaa.
  • Ota mukaan Instagram-osaaja, joka voi opastaa osallistujia.
  • Mieti, mitä kuvien keräämisellä tavoitellaan? Keräätkö tietoa alueen vahvuuksista, tärkeistä paikoista, kehittämiskohteista?
  • Suunnittele toimivat ja helpot hashtagit.

Sitten vain kutsumaan osallistujia mukaan ja keräämään arvokasta kuvamateriaalia suunnittelun pohjaksi! Jos olet jo kokeillut, kerro meille muillekin, miten meni.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *