Viisi vinkkiä Facebook-kaavoittajalle

Facebook likesTervetuloa someen uudet Facebook-kaavoittajat! Tänä vuonna ainakin Porin kaupunkisuunnittelu ja Hyvinkään kaavoitus ovat avanneet omat Facebook-sivut. Vanhoja konkareita ovat minun tietojeni mukaan Vantaa, Helsinki, Järvenpää ja Tuusula. Yritän pitää listaa näistä, joten otan mielelläni vastaan vinkkejä muistakin.

Facebookin (ja ylipäätään sosiaalisen median) käyttö kaavoitusorganisaatioissa on melko uutta. Toimintatavat eri kunnissa ovat erilaisia, joten mitään vakiintunutta tapaa ei näytä olevan. Tässä kuitenkin viisi Facebook-vinkkiä, jotka sopivat varmasti kaikille:

1.    Tee sisältösuunnitelma
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Sisällön suunnitteleminen auttaa fb-sivun ylläpitäjää tehtävässään ja tekee käytöstä tavoitteellista. Mieti ensin, mitä facebookin käytöllä tavoitellaan. Onko tarkoituksena esimerkiksi tiedottaa vai tavoitellaanko vuorovaikutusta ja keskustelua vaikkapa asukkaiden kanssa? Sisällön suunnittelussa kannattaa miettiä myös, mitä ja miten julkaistaan. Laitetaanko Facebookiin esimerkiksi virallisia kuulutuksia sellaisenaan vai tuunataanko viesti vähän vapaamuotoisemmaksi? Julkaistaanko lisäksi aiheeseen liittyvää asiantuntijatietoa tai vaikkapa valokuvia?

2.    Ajasta julkaisuja
Facebookissa voit ajastaa julkaisuja. Tämä helpottaa ylläpitäjän työtä, kun ennakkoon tiedossa olevat asiat voidaan tehdä valmiiksi etukäteen. Lisäksi julkaisu voi tavoittaa yleisöä paremmin, jos se ajastetaan näkyviin silloin, kun ihmiset ovat somessa. Seuraamalla sivusi tykkäämisiä ja jakoja, voit arvioida, milloin olisi paras aika postata.

3.    Automatisoi uutisten julkaiseminen
Kaavojen nähtävilläoloon liittyvät kuulutukset tai uutiset ovat mielestäni ehdottomasti julkaistava kaavoituksen Facebook-kanavassa. Selvitä, voiko niitä julkaista kunnan nettisivuilta automaattisesti myös Facebookiin. Jos sivusto ei tarjoa suoraan tätä mahdollisuutta, on olemassa myös erillisiä työkaluja tähän tarkoitukseen.

4.    Linkitä
Facebook-sivunne pitää näkyä kunnan nettisivuilla. Kaavoituksen sivuilla näkyminen ei oikein riitä, vaan pitää päästä näkyvämmälle paikalle. Jos kunnalla on sivustolla some-hakemisto (kuten esim. www.hel.fi/some ), muista lisätä sivunne sinne. Jos kunnassa on useita eri Facebook-sivuja, ne kannattaa ”linkittää” toisiinsa tykkäämällä: esimerkiksi kunnan Facebook-sivu tykkää kaavoitusorganisaation sivusta ja toisin päin.

5.    Tee ohjeet ylläpitäjälle
Vaikka sivun ylläpitäjä olisi kokenut some-käyttäjä tai viestinnän ammattilainen, ohjeet on hyvä laatia. Ohjeistus auttaa selviytymään hankalissakin tilanteissa. Konflikteja ei tarvitse pelätä, mutta kannattaa varautua etukäteen, ettei ylläpitäjän tarvitse menettää yöuniaan some-kriisin takia. Vertaistuki on tärkeää – eihän ylläpitäjä jää yksin ongelmansa kanssa?

Ohjeissa kannattaa myös sopia keskustelukäytännöistä: miten kysymyksiin vastataan ja missä tapauksissa ohjataan asiakas ottamaan yhteyttä henkilökohtaisesti tai antamaan virallista palautetta kuntaan.

Minkälaisia vinkkejä sinä antaisit muille kaavoittajille, jotka ovat tai aikovat mennä someen?

2 vastausta artikkeliin “Viisi vinkkiä Facebook-kaavoittajalle

  1. Lisäksi monilla kaupunkisuunnitteluorganisaatioilla teemoittain sivuja eri hankkeista ja projekteista, kuten Porissakin Porin kansallinen kaupunkipuisto ja lähiöhanke Kaikkien Pori.

  2. Kiitos vinkistä, Heli! Facebookista löytyy tosiaan paljon hankkeiden sivuja, organisaatiosivuja on alkanut tulla nyt viimeisen vuoden tai kahden aikana.

    Teillä Porissa kun on molempia, mitä hyötyjä tai eroja mielestäsi on hankesivuilla ja organisaation sivulla?

Vastaa käyttäjälle Heli Nukki Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *